Kezdőlap » Közhírré tétetik » Felhívások» Egy ideális nap arra, hogy vásárlóként áldozattá váljunk

Egy ideális nap arra, hogy vásárlóként áldozattá váljunk

Itt a Black Friday. Holnap elképesztő kedvezmények várnak ránk az üzletekben és online is. Állítólag. A nagy karácsonyi „bevásárlási ünnepkört” mintegy felvezető Black Friday, azaz a minden akciók napjaként számontartott fekete péntek, amely az idén november 23-ra esik. Nagy kérdés azonban, hogy valóban kedvező árú-e az akciós címkével ellátott termék – vagy ha az, mennyire az?

A "Black Friday" rég óta a hálaadást követő péntek elnevezése az Amerikai Egyesült Államokban; ez a nap hagyományosan a karácsonyi bevásárlási szezon kezdete, amikor (gyakran egyedinek feltüntetett), rendkívüli kedvezményekkel várják a vásárlókat a kereskedők. Évről évre egyre több üzlet csatlakozik Magyarországon is "fekete péntekhez", és egyre több fogyasztó időzíti a vásárlását erre az időszakra.
A Black Friday-akciókkal az egyik legnagyobb probléma az, hogy óriási keresletet szabadítanak rá egy olyan kereskedelmi struktúrára, amely nem arra van felállítva, hogy rövid idő alatt tömeges tranzakciókat bonyolítson le. Ennek egyik jellemző megnyilvánulása az, amikor a webáruházas kiszállítási határidők a végtelenségig tolódnak. Ennek elsődleges oka az, hogy a webshopok nálunk „elsősorban kirakatok és csak másodsorban áruházak”. Legtöbbjük – nagyon okos gazdasági megfontolásból – nem tart készleten sok árut, éppen csak annyit, amennyit a folyamatos kereslet kiszolgálása indokolttá tesz. Ezek az „üzletek” csak amikor beérkezik a megrendelés, akkor próbálják a lehető leggyorsabban – akár Kínából, esetleg külföldi, európai vámraktárakból – beszerezni az igényelt árut.
A Black Friday jelszavával kreált fogyasztói rohammal tehát olyan kereslet szabadul ezekre az üzletekre, amit nem tudnak kiszolgálni, és hiába írják azt az oldalukon, hogy a szállítási határidő 3 nap, a karácsonyi ajándéknak rendelt holmi könnyen odalesz.
Nem árt óvatosnak lenni, mert a Black Friday-t hazánkban egyes kereskedelmi cégek egyfajta hívószóként alkalmazzák, miután „tudják, hogy milyen jelentéstartalom tapad hozzá: az, hogy egy napig nagyon olcsón vásárolhatok”. A kereskedelmi kommunikációban és gyakorlatban mindennapos, hogy akár hosszabb ideig is a fogyasztók ingerküszöbénél magasabb árakat alkalmaznak, pusztán abból a megfontolásból, hogy később majd annál jóval alacsonyabb áron, akciósként feltüntetve el tudják adni a terméket. (Az akciózás egyik jogszabályba foglalt feltétele is az, hogy a címkén az üzlet feltüntesse, hogy milyen, korábban ténylegesen alkalmazott árhoz képest tett engedményt.)
A Black Friday hazánkban jogilag még nincs definiálva, ezért megeshet, hogy egyes árusítóhelyek úgy hirdetnek Black Friday-t, hogy ahhoz semmilyen valós akció nem kapcsolódik: „Mint amikor ’last minute’ jelszóval utazásokat értékesítenek, amivel kapcsolatban az ember azt gondolja, hogy valamilyen utolsó pillanatos, lemondott foglalás indokolja a kedvező árat.
A Gazdasági Versenyügyi Tanácsadó Iroda fogyasztóvédelmi és versenyjogi szakemberei összegyűjtötték a legfontosabbakat, amelyeket érdemes átgondolni vásárlás előtt:
• Ne kattintsunk, ne pakoljunk a kosárba átgondolatlanul. Az egyik legfontosabb szabály a Black Friday kapcsán: tilos impulzusból rákattintani a kosár ikonra, vagy rögtön leemelni az árut a polcról, csak mert azt írja a kereskedő, hogy akciós termékről van szó. Vásárlás előtt minden esetben hasonlítsuk össze a kedvezőnek tűnő árat más áruházakéval és a termék korábbi árával. Erre a célra már több internetes ár-összehasonlító portál is rendelkezésünkre áll.
• Önmagában attól, hogy egy árat piros háttéren tüntetnek fel, vagy odaírják mellé, hogy akció, az még nem jelenti azt, hogy egy jó vételről beszélhetünk. Javasoljuk, hogy a vásárló két fontos kérdést tegyen fel magának annak érdekében, hogy ne „vezessék meg” az akciós árcédulák. Ez a két kérdés: „Megéri?”, illetve „Nem éri meg?”
• Több éves tapasztalatunk, hogy rengeteg akciós hirdetés vagy reklám megtévesztő lehet, a 60-80%-os leárazások valójában csak virtuálisak, rövid ideig mesterségesen magasan tartott árakból adnak engedményt, vagy egyáltalán nem adnak annyi engedményt, amekkora akciós címkét ragasztanak rá.

• HYPE - így mondják angolul, ha valamit túlzottan reklámoznak. A cégek százmilliókat költenek azért, hogy a fogyasztókban kialakuljon a meggyőződés: ilyenkor KELL vásárolni. Valójában semmi sem garantálja, hogy tényleg jobb ár/érték arányú vásárlásokra kerül sor ilyenkor. 

• Szintén több éves tapasztalatunk, hogy az ilyen akciók során tömegesen jelentkeznek a fogyasztói jogsértések, első sorban az árukészlettel kapcsolatos téves tájékoztatásból, vagy a téves kiszállításból, esetleg téves árfeltüntetésből következően. 
• Érdemes leellenőrizni azt, hogy a honlap üzemeltetője (akivel a szerződést megkötjük) ténylegesen létezik, a nevét, címét, adószámát feltünteti-e, mivel a honlapok mögött megbúvó vállalkozások gyakran kérész-életűek, és gyakran előfordul az, hogy ha a termékkel valami problémánk lesz, a vállalkozást már nem fogjuk megtalálni. Vásároljunk, régóta működő, megbízható webshopoktól.
• A szállításra érzékenyebb műszaki termékeket (pl led tv) lehetőleg személyesen hozzuk el a boltból, ahol ki is tudjuk próbálni azokat, ugyanis a futár kiszállításakor legfeljebb a csomagolás külső sérüléseit tudjuk ellenőrizni, és azt, hogy a termék valójában működi-e csak azt követően, hogy a terméket átvettük

Összeségében elmondható, hogy a "Black Friday" egy szimpla marketing fogás. Nem állítjuk, hogy nincsenek jó akciók. Ugyanakkor azt javasoljuk, hogy bármilyen gigantikus akcióval is találkoznak a vásárlók, mindig a termék ár/érték arányára koncentráljanak. Ha pedig bárkinek kérdése lenne, a Debrecenben is működő Gazdasági Versenyügyi Tanácsadó Iroda szakembereit az alábbi elérhetőségek egyikén bátran felkeresheti, a tanácsadásuk díjmentes:

Elérhetőségek:
4025 Debrecen, Vörösmarty utca 13. II. em., 203.
(a Hajdú-Bihar Megyei Kereskedelmi és Iparkamara épületében)
Tel: +36 52 500-731
E-mail: debrecen@versenyugyi-tanacsadoiroda.hu
www.fogyasztovedok.hu // ww.versenyugyi-tanacsadoiroda.hu

•••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••
A közleménnyel kapcsolatban bővebb információ:
info@fome.hu // +36 30 610 27 92



Bajomi Portéka
GYÉKÉNY TERMÉKEK
Eladó gyékény termékek
SZÁRAZTÉSZTÁK
Eladó 10 tojásos száraztészták
Új Bajomi Hírlevél

Előző lapszámok archívuma
Hasznos linkek





Településképi Arculati Kézikönyv


Életmentő készülék
Biharnagybajom TV
Bemutató film
Időjárás

Top